onsdag den 2. december 2015

DIY: Nemme, hæklede julekugler




På en eller anden måde kommer højtiderne altid lidt bag på mig. Lige om lidt er det jul, og det er jo faktisk ved at være sidst udkald ift. at lave julepynt.

Men, men, men… Måske kan det nåes endnu. De her er i hvert fald ret nemme at give sig i kast med. Og ellers bliver det jo jul igen næste år! :) 

Kuglerne er hæklet i 2 tråde Venus hæklegarn med en nål nr. 3. De er hæklet som to halvdele, der til sidst syes sammen omkring en styroporkugle. 

Jeg har lavet fem størrelser: 5, 6, 8, 10 og 12 cm i diameter. Den store er virkelig stor, og jeg tænker, den nok mest egner sig til et butiksvindue, som mit. Men ellers synes jeg det er fint at have dem hængende i forskellige størrelser, på en gren i en vase - eller på juletræet. 

Da kuglerne hækles med to tråde er der rig mulighed for at lave forskellige meleringer og variationer. Jeg havde sat mig for ikke at lave to ens - og det var faktisk en meget sjov regel at arbejde ud fra. 

Du skal bruge
Venus hæklegarn i de farver, du ønsker
En stramajnål til hæftning af ender og sammensyning

lm: luftmaske
km: kædemaske
fm: fastmaske

Kuglerne er hæklet i fm; udtagning med de sædvanlige 6 fm pr. omg. Dog med en lille detalje. For at forskyde udtagningerne i hver runde (og undgå at arbejdet bliver sekskantet) har jeg i 2. omg kun taget 5 fm ud, dvs. der er 1 maske for lidt i forhold til regnskabet. I alle flg. omgange tages ud som normalt, 6 fm på omg. Omgangen bliver derved forskudt 1 maske ift. forrige.

Når du hækler kuglerne, så "mål" dit projekt på kuglen undervejs. Måske hækler du lidt anderledes end jeg, og har brug for at tage en ekstra omg. mere end jeg, for at få det til at passe? 

Den ene halvdel skal gå næsten ned til midten af kuglen. Men der må gerne være et lille gab når de to dele skal sys sammen - for at få betrækket til at sidde pænt stramt.


Kugle, 5 cm (lav 2 dele i forskellige farver)
1. Lav 2 lm og hækl 6 fm heri - eller hækl 6 fm i en magisk ring. Du bestemmer selv! (6 fm)
2. Hækl 2 fm i de 5 første m og 1 fm i sidste m (11 fm)
3. (1 fm i første m og 2 fm i 2. m) 6 gange  (17 fm)
4. (1 fm i de 2 første m og 2 fm i 3. m) 6 gange (23 fm)
5. (1 fm i de 3 første m og 2 fm i 4. m) 6 gange (29 fm)
6. (1 fm i de 4 første m og 2 fm i 5. m) 6 gange (35 fm)
7.-11. Hækl 5 omg. uden udtag. Afslut med en km.

Bryd garnet og hæft ender på den ene halvdel. Brug den ene tråd fra halvdel nr. 2 til at sy de to dele sammen - som beskrevet nederst. 

Kugle, 6 cm (lav 2 dele i forskellige farver)
1. Lav 2 lm og hækl 6 fm heri - eller hækl 6 fm i en magisk ring. Du bestemmer selv! (6 fm)
2. Hækl 2 fm i de 5 første m og 1 fm i sidste m (11 fm)
3. (1 fm i første m og 2 fm i 2. m) 6 gange  (17 fm)
4. (1 fm i de 2 første m og 2 fm i 3. m) 6 gange (23 fm)
5. (1 fm i de 3 første m og 2 fm i 4. m) 6 gange (29 fm)
6. (1 fm i de 4 første m og 2 fm i 5. m) 6 gange (35 fm)
7. (1 fm i de 5 første m og 2 fm i 6. m) 6 gange (41 fm)
8. (1 fm i de 6 første m og 2 fm i 7. m) 6 gange (47 fm)
9.-13. Hækl 5 omg. uden udtag. Afslut med en km.

Bryd garnet og hæft ender på den ene halvdel. Brug den ene tråd fra halvdel nr. 2 til at sy de to dele sammen - som beskrevet nederst.

Kugle, 8 cm (lav 2 dele i forskellige farver)
1. Lav 2 lm og hækl 6 fm heri - eller hækl 6 fm i en magisk ring. Du bestemmer selv! (6 fm)
2. Hækl 2 fm i de 5 første m og 1 fm i sidste m (11 fm)
3. (1 fm i første m og 2 fm i 2. m) 6 gange  (17 fm)
4. (1 fm i de 2 første m og 2 fm i 3. m) 6 gange (23 fm)
5. (1 fm i de 3 første m og 2 fm i 4. m) 6 gange (29 fm)
6. (1 fm i de 4 første m og 2 fm i 5. m) 6 gange (35 fm)
7. (1 fm i de 5 første m og 2 fm i 6. m) 6 gange (41 fm)
8. (1 fm i de 6 første m og 2 fm i 7. m) 6 gange (47 fm)
9. (1 fm i de 7 første m og 2 fm i 8. m) 6 gange (53 fm)
10. (1 fm i de 8 første m og 2 fm i 9. m) 6 gange (59 fm)
11. (1 fm i de 9 første m og 2 fm i 10. m) 6 gange (65 fm)
12. (1 fm i de 10 første m og 2 fm i 11. m) 6 gange (71 fm)
13.-18. Hækl 6 omg. uden udtag. Afslut med en km.

Bryd garnet og hæft ender på den ene halvdel. Brug den ene tråd fra halvdel nr. 2 til at sy de to dele sammen - som beskrevet nederst.

Kugle, 10 cm (lav 2 dele i forskellige farver)
1. Lav 2 lm og hækl 6 fm heri - eller hækl 6 fm i en magisk ring. Du bestemmer selv! (6 fm)
2. Hækl 2 fm i de 5 første m og 1 fm i sidste m (11 fm)
3. (1 fm i første m og 2 fm i 2. m) 6 gange  (17 fm)
4. (1 fm i de 2 første m og 2 fm i 3. m) 6 gange (23 fm)
5. (1 fm i de 3 første m og 2 fm i 4. m) 6 gange (29 fm)
6. (1 fm i de 4 første m og 2 fm i 5. m) 6 gange (35 fm)
7. (1 fm i de 5 første m og 2 fm i 6. m) 6 gange (41 fm)
8. (1 fm i de 6 første m og 2 fm i 7. m) 6 gange (47 fm)
9. (1 fm i de 7 første m og 2 fm i 8. m) 6 gange (53 fm)
10. (1 fm i de 8 første m og 2 fm i 9. m) 6 gange (59 fm)
11. (1 fm i de 9 første m og 2 fm i 10. m) 6 gange (65 fm)
12. (1 fm i de 10 første m og 2 fm i 11. m) 6 gange (71 fm)
13. (1 fm i de 11 første m og 2 fm i 12. m) 6 gange (77 fm)
14. (1 fm i de 12 første m og 2 fm i 13. m) 6 gange (83 fm)
15.-23. Hækl 9 omg. uden udtag. Afslut med en km.

Bryd garnet og hæft ender på den ene halvdel. Brug den ene tråd fra halvdel nr. 2 til at sy de to dele sammen - som beskrevet nederst.

Kugle, 12 cm (lav 2 dele i forskellige farver)
1. Lav 2 lm og hækl 6 fm heri - eller hækl 6 fm i en magisk ring. Du bestemmer selv! (6 fm)
2. Hækl 2 fm i de 5 første m og 1 fm i sidste m (11 fm)
3. (1 fm i første m og 2 fm i 2. m) 6 gange  (17 fm)
4. (1 fm i de 2 første m og 2 fm i 3. m) 6 gange (23 fm)
5. (1 fm i de 3 første m og 2 fm i 4. m) 6 gange (29 fm)
6. (1 fm i de 4 første m og 2 fm i 5. m) 6 gange (35 fm)
7. (1 fm i de 5 første m og 2 fm i 6. m) 6 gange (41 fm)
8. (1 fm i de 6 første m og 2 fm i 7. m) 6 gange (47 fm)
9. (1 fm i de 7 første m og 2 fm i 8. m) 6 gange (53 fm)
10. (1 fm i de 8 første m og 2 fm i 9. m) 6 gange (59 fm)
11. (1 fm i de 9 første m og 2 fm i 10. m) 6 gange (65 fm)
12. (1 fm i de 10 første m og 2 fm i 11. m) 6 gange (71 fm)
13. (1 fm i de 11 første m og 2 fm i 12. m) 6 gange (77 fm)
14. (1 fm i de 12 første m og 2 fm i 13. m) 6 gange (83 fm)
15. (1 fm i de 13 første m og 2 fm i 14. m) 6 gange (89 fm)
16. (1 fm i de 14 første m og 2 fm i 15. m) 6 gange (95 fm)
17. (1 fm i de 15 første m og 2 fm i 16. m) 6 gange (101 fm)
18.-28. Hækl 11 omg. uden udtag. Afslut med en km.

Bryd garnet og hæft ender på den ene halvdel. Brug den ene tråd fra halvdel nr. 2 til at sy de to dele sammen - som beskrevet nederst.

Montering af kuglen
Læg de to halvdele på kuglen og sy skiftevis gennem forreste maskeled på øverste og nederste halvdel. Stram ikke til før du er et stykke henne. Fortsæt på samme måde hele vejen rundt. 



Lav til sidst en løkke som ophæng, og voila; din kugle er færdig! 

10 kommentarer:

  1. Mine kone har netop lavet nogle af de kugler i alverdens julefarver! Hun er slet ikke til at stoppe!
    https://iamtroels.wordpress.com/

    SvarSlet
  2. Hej :)

    Nu har jeg forsøgt mig med denne opskrift et par gange, og jeg er lettere forvirret :) Du skriver at "Kuglerne er hæklet i fm; udtagning med de sædvanlige 6 fm pr. omg. Dog med en lille detalje. For at forskyde udtagningerne i hver runde (og undgå at arbejdet bliver sekskantet) har jeg i 2. omg kun taget 5 fm ud, dvs. der er 1 maske for lidt i forhold til regnskabet. I alle flg. omgange tages ud som normalt, 6 fm på omg. Omgangen bliver derved forskudt 1 maske ift. forrige."

    Men når jeg så følger dine anvisninger:
    2. Hækl 2 fm i de 5 første m og 1 fm i sidste m (11 fm)
    3. *Hækl 1 fm i første m og 2 fm i 2. m*. Fortsæt fra *-* omg rundt (17 fm)
    ... Så får jeg kun 16 masker i alt, hvor den sidste maske afsluttes med en enkelt.
    Sådan har jeg fortsat mit arbejde, men det ender med det bliver 5-kantet, så jeg tænker, siden du skriver der børe være 6 udtagninger om anvisningen burde hedde således:

    2. Hækl 2 fm i de 5 første m og 1 fm i sidste m (11 fm)
    3. *Hækl 1 fm i første m og 2 fm i 2. m*. Fortsæt fra *-* omg rundt, slut af med 2 masker i sidste maske (17 fm)

    Giver dette mening?

    endvidere vil jeg gøre opmærksom på fejl fra omg. 9 og frem, hvor der står 6 masker, uden at stige omgang for omgang :)

    Tak for en god blog. Mvh. Katja

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Hej Katja,
      Jeg er forstår simpelthen desværre ikke helt hvad du mener. Du afslutter jo omgangen med 2 m i samme - det står der i opskriften: *Hækl 1 fm i første m og 2 fm i 2. m*.
      Derudover forstår jeg ikke helt hvorfor du kun tager 5 m ud på omg, når jeg har skrevet du skal tage 6 m ud. Hvis du gør som jeg har skrevet, bliver kuglerne fine og runde - og regnskabet går op.
      Jeg har rettet fejlen, tak :)
      //Camilla

      Slet
  3. hmm, det bliver stadig 6-kantet for mig, trods ekstra udtagning til sidst, jeg forstår ikke helt hvor den 6. udtagning er i omg.? :) i forhold til den skal forskyde udtagningerne? På forhånd tak.

    SvarSlet
  4. Nøj her er hyggeligt, jeg nyder dine billeder og inspirationen
    god påske

    SvarSlet
  5. Jeg kan ikke få omgang 3 til at passe med maseantalet. Jeg får 16 masker i stedet for 17 masker. I omgang 4 får jeg heller ikke antallet af masker til at passe der for jeg 21 masker i stedet for 23.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke sige dig hvorfor du ikke kan få det til at passe. Hvis du tager 6 m ud pr omg som der står i opskriften, passer det.
      Hilsen Camilla

      Slet
  6. Jeg følger ellers opskriften og kan bare ikke få det til at passe. Jeg har prøvet op til flere gange og lige meget hvad kan jeg ikke få det til at passe.

    SvarSlet