søndag den 16. december 2012

DIY: Hæklede grankogler


Måske så du dette indlæg om de hæklede juletræer. De blev taget så vel i mod, så jeg synes da også lige I skal have opfølgeren; grankoglen.

Du skal bruge
1 ngl. Cotton 8 eller Cotton 8/8 big i brunt
Hæklenål nr. 3 (eller 5, hvis garnet hækles dobbelt eller på Cotton 8/8)
Fiberfyld

Koglen er ligesom juletræet hæklet med krokodilleskæl. Søg evt. på crocodile stitch på Youtube – der er masser af gode instruktionsvideoer at finde.

Masketyper
hstm = halvstangmaske
stm = stangmaske
fm = fastmaske
lm = luftmaske
km = kædemaske
V = 2 stm i samme maske, som danner et v
A = 2 stm som hækles sammen på flg måde: Hækl første gennemtræk på begge stm og træk herefter det sidste gennem begge masker. 


”Skæl” hækles således
*Hækl 5 stm omkring 1. stm i V’et idet du arbejder dig nedad, 1 lm, hækl 5 stm opad omkring 2. stm i V’et, 1 lm, spring over 5 m* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km.
OBS: 1. stm i omg. erstattes af 3 lm.

”Små skæl” hækles således
Der er ikke 1 lm mellem disse. *Hækl 2 hstm og 3 stm omkring 1. stm i V’et idet du arbejder dig nedad, 1 lm, hækl 3 stm og 2 hstm opad omkring 2. stm i V’et , spring over 2 m (de 2 A’er)*. Gentag fra *-* omg. rundt. Saml med en km.
OBS: 1. hstm i omg. erstattes af 2 lm.


- 1 etage består af 1 omg. stm (basisomg), 1 omg. ”skæl” og 1 omg. fm
- Som udgangspunkt er der 6 fm pr. "skæl" i omgangen over.
Der startes fra bunden.
  1. Hækl 2 lm og lav 7 fm. Saml med en km (7 fm) 
  2. Hækl 3 lm, 1 stm i samme m. Herefter 2 stm i alle fm hele vejen rundt. Saml med en km i 3. lm (14 stm) 
  3. 1 lm, *1 fm i de første 2 m, 2 fm i næste m, 1 fm i de næste 3 m, 2 fm i næste m*. Forsæt fra *-* hele vejen rundt. Saml med den km (18 fm) 

1. etage (3 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km i 3. lm (21 stm) 
  2. Hækl 3 skæl omgangen rundt. Saml med en km. 
  3. 1 lm, *1 fm i de næste 2 m, 2 fm i næste m* Fortsæt fra *-* omg. rundt. Saml med en km (8 fm pr. skæl - 24 fm i alt) 

2. etage (4 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km i 3. lm (28 stm) 
  2. Hækl 4 skæl omgangen rundt. Saml med en km. 
  3. 1 lm, *1 fm i de næste 3 m, 2 fm i næste m* Fortsæt fra *-* omg. rundt. Saml med en km (30 fm) 

3. etage (5 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km i 3. lm (35 stm) 
  2. Hækl 5 skæl omgangen rundt. Saml med en km. 
  3. Hækl fm omg rundt. Saml med en km (30 fm) 

4. etage (5 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km i 3. lm (35 stm) 
  2. Hækl 5 skæl omgangen rundt. Saml med en km. 
  3. 1 lm, *1 fm i de næste 4 m, 2 fm i næste m* Gentag fra *-* omg. rundt. Saml med en km (36 fm) 

5. etage (6 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km i 3. lm (42 stm) 
  2. Hækl 6 skæl omgangen rundt. Saml med en km. 
  3. Hækl fm omg. rundt. Saml med en km (36 fm) 

6. etage (6 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km i 3. lm (42 stm) 
  2. Hækl 6 skæl omgangen rundt. Saml med en km. 
  3. 1 lm, *1 fm i de næste 4 m, 2 fm sammen* Fortsæt fra *-* omg. rundt. Saml med en km. (30 fm) 

7. etage (5 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km i 3. lm (35 stm) 
  2. Hækl 5 skæl omgangen rundt. Saml med en km. 
  3. 1 lm, *1 fm i de næste 4 m, 2 fm sammen* Fortsæt fra *-* omg. rundt. Saml med en km. (25 fm) 

8. etage (5 små skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 2 stm sammen (A), 2 stm sammen (A), *V, A, A*. Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. 
  2. Der er ikke 1 lm mellem disse. *Hækl 2 hstm og 3 stm omkring 1. stm i V’et idet du arbejder dig nedad, 1 lm, hækl 3 stm og 2 hstm opad omkring 2. stm i V’et , spring over 2 m (de 2 A’er)*. Gentag fra *-* omg. rundt. Saml med en km. OBS: 1. hstm i omg. erstattes af 2 lm. 
  3. Hækl fm rundt (4 pr. skæl (20 fm i alt) 

Fyld koglen med fiberfyld

Resten hækles i spiral og kun i bagerste maskelænke: 2 fm sammen til der kun er 5 fm tilbage. Hækl 4 omg. i begge maskelænker (5 fm pr. omg)

Bryd garnet og hæft ender. Hæng koglen op i et bånd eller læg den som pynt på et bord - og den er klar til at forskønne dit hjem.

21 kommentarer:

  1. Nøj, hvor er de fine. Måske bliver jeg alligevel nødt til at prøve at kaste mig ud i det. Det ser dog lidt skræmmende ud, synes jeg.

    SvarSlet
  2. Iha, hvor er de fine.
    Sikken en masse hæklet julepynt jeg vist skal lave til næste jul :-)

    SvarSlet
  3. Tak for den inspirende julepynt, men det bliver først til næste jul at jeg kaster mig ud i det. Jeg har lige hæklet dine kaktus. De er geniale.

    SvarSlet
  4. Super god ide Camilla - de er bare rigtig fine ;O)

    SvarSlet
  5. Gode billeder, Camilla. L

    SvarSlet
  6. De er vildt flotte, men kan desværre ikke hækle:-). Måske jeg skulle få det lært.

    SvarSlet
  7. Gorgeous! ♥ Thanks for sharing :-)

    SvarSlet
  8. Hvor er de fine! Jeg må altså igang med at lære det hækleri. Og når jeg rammer Århus næste gang, kigger jeg forbi!

    SvarSlet
  9. SÅ fin opskrift! Tusinde tak fordi du havde lyst til at dele. Super nem er den at følge! :-) Jeg når lige en enkelt grankogle i år. Flere skal helt sikkert laves frem mod næste jul.

    Eneste detalje som forvirrede mig lidt var, at opskriften giver 3 skæl, 4 skæl, 5 skæl, 5 skæl.... Mens den forklarede opbygning siger 3 skæl, 4 skæl, 4 skæl... Altså 2 x 4 skæl og ikke direkte videre til 5 skæl. Det tog mig lige 2 minutter at gennemskue.

    Med ønsket om en glædelig jul...

    SvarSlet
  10. thanks for this nice pattern. I had lots of fun in crocheting it!

    SvarSlet
  11. Har du hæklet hver runde 'skælv' for sig? jeg har hæklet hver runde seperat, og i så fald, hvordan samler du så runderne så de hænger sammen? :-) Tak for deling, spændene projekt ..

    SvarSlet
  12. Glæder mig allerede HELT vildt til jul, så jeg kan gå i gang med dem! :)

    SvarSlet
  13. Har lige hæklet et par garnkogler i pink - for jeg havde ikke noget brun. De bliver super fine. Tror jeg vil prøve at lave nogle lidt mindre til juletræet.

    SvarSlet
  14. can the pattern be translated into English?

    SvarSlet
  15. Super flotte, er nødt til at prøve om jeg kan hækle dem :-)

    SvarSlet
  16. Super fine grankorgler! Er gået igang med at hækle nogle, men der er lige en ting der er mig en hjernevrider - om det er mig der er fatsvag kan sagtens være :P

    Det kan godt være at det er fordi det er mandag aften men hvad menes der med:

    V = 2 stm i samme maske, som danner et v
    A = 2 stm som hækles sammen på flg måde: Hækl første gennemtræk på begge stm og træk herefter det sidste gennem begge masker.

    Og i samme forbindelse står der i opskriften:

    5 stm *V, 5 stm*

    SvarSlet
  17. Tusind tak for en super opskrift, på det fineste julepynt til dato:)

    SvarSlet
  18. Tusind tak for en dejlig side med lækre opskrifter og inspiration. Jeg er tosset med dine kogler og træer og har delt dem her på min side http://ugleskreativehule.dk/dekorationer/#respond

    SvarSlet