søndag den 28. juni 2015

DIY: Lav selv nemme armbånd




Kender du kumihimo? Det er en super nem metode til at lave fine knyttede armbånd. Armbåndene kan laves i det garn/snor du har ved hånden. Det kan eks. være merceriseret bomuld eller det helt tynde Venus hæklegarn. 

Jeg synes personligt de bliver ret lækre, når de er helt fine - og jeg tog det som den ultimative cadeau, da en ellers lidt mut teenager, der var slæbt med i butikken af sin mor udbrød: De ligner dem man kan købe på Christiania. Jamen så siger jeg da mange tak :) 

Herunder kommer et par billeder for at vise den helt enkle fremgangsmåde. Der kan laves mange variationer over farver og antal snore - og der findes mange videoer på Youtube.

Du skal bruge:
Venus hæklegarn i de farver du ønsker.
En kumihimo-skive. Du kan også selv klippe en, men jeg synes, det er nemmere at håndtere med en skive af skumgummi. 

Lav 8 snore i rigelig længde ift. det færdige arbejde. Jeg plejer at lave dem omkring 70 cm - men lidt kortere kan nok også gøre det. 
Bind en knude ca. 5 cm fra neden og monter snorene på skiven som vist på billedet.

Flyt snor nr. 4 ned til 18

Flyt snor nr. 20 op til 2

Drej skiven en kvart omgang.

Flyt snor nr. 28 ned til 10

Flyt snor nr. 12 op til 26




Fortsæt efter samme princip indtil du har et armbånd i passende længde. Bind til sidst en knude og klip garnet til i enderne, så det fungerer som bindebånd. 

6 kommentarer:

  1. De ser så fine ud! Er de lige så tidskrævende som de er fine?

    SvarSlet
  2. ha, det må være den ultimative kompliment fra en teenager:-)
    Tror jeg skal prøve det her med min 8-årige (så kan det være, hun ikke bliver helt mut over at komme i garnforretninger, når hun bliver teenager:-)
    kh Kristina

    SvarSlet
  3. Great article, Thanks for your great information, the content is quiet interesting. I will be waiting for your next post.

    SvarSlet
  4. This is the precise weblog for anybody who needs to seek information about this topic. You positively put a brand new spin on a subject that has been written about for years. Nice stuff, simply nice!

    SvarSlet