torsdag den 29. november 2012

DIY - juletræstæppe i Zpagetti og Noodles

Har du også, som min mor og jeg, i mange år haft en (over)ambitiøs drøm om at lave et smukt juletræstæppe i patchwork - uden nogensinde at komme i gang i ordentlig tid før jul?

Så kommer her en anderledes ide til hvordan du kan nå i mål med projekt juletræstæppe, og i fin stil endda - uden stress :)

Min dejlige kunde Rikke (som også lavede det her), fik 6 ngl. Zpagetti og Noodles i forskellige rødlige farver med hjem - og en uge efter kom hun og afleverede det her skønne tæppe. Det er lavet med tilfældige farveskift, for at undgå at det bliver for "pænt". Hvis du hellere vil have sluttede omgange, så stjernemønstret endnu tydeligere træder frem, kan du naturligvis også gøre det.

Tæppet kan jo for øvrigt også sagtens bruges til et børneværelse i alle mulige andre farver, der ikke nødvendigvis siger "jul".

Har du lyst til at hækle tæppet - og gerne vil handle i webshoppen, kan det være lidt svært at vurdere, hvilke farver der passer sammen. Skriv mig gerne en mail: camilla@yarnfreak.dk - så skal jeg forsøge at ryste et par kombinationer ud af ærmet :)

Er du mere til et ensfarvet tæppe med mønster (a'la doily eller flakon), vil jeg foreslå Yarnfreaks egen doily i Zpagetti, som du finder her. Den er ikke så stor, men mønstret er nemt at fortsætte udad - indtil den passer til dit hjem - og dit juletræ.

Gry, aka Frk. Garnglad, har også lavet et smukt doilytæppe i Zpagetti. Jeg har selv hæklet et lille et af slagsen til mit butiksvindue, og opskriften er nem at følge. Her vil du også kunne tilføje ekstra omgange uden alt for store problemer.

Men nu til mønstret på stjernetæppet.

Du skal bruge:
Ca. 6 ngl. Zpagetti eller Noodles
1 hæklenål nr. 12 eller 15

Tæppet måler ca. 166 cm fra spids til spids.

1. Lav en magic ring og hækl 3 lm samt 23 stm heri. Saml med 1 km i 3. lm (24 stm)

2. I samme m hækles: 3 lm (tæller som 1. stm), 2 stm, 3 lm, 3 stm, spring over 1 m, fm i næste m, spring over 1 m. *3 stm, 3 lm, 3 stm, spring over 1 m, 1 fm, spring over 1 m*. Fortsæt fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km i 3. lm.

3. 1 km, 3 lm, 1 stm. Omkring lm-buen hækles 3 stm, 3 lm, 3 stm. 1 stm i næste 2 m, spring over 3 m. *2 stm, omkring lm-buen: 3 stm, 3 lm, 3 stm, herefter 2 stm, spring over 3 m*. Fortsæt fra *-* hele vejen rundt. Saml med 1 km i 3. lm.

4. 1 km, 3 lm, 2 stm. Omkring lm-buen hækles 3 stm, 3 lm, 3 stm. 1 stm i næste 3 stm. Spring over 2 m. *3 stm, omkring lm-buen: 3 stm, 3 lm, 3 stm, herefter 3 stm, spring over 2 m*. Fortsæt fra *-* hele vejen rundt. Saml med 1 km i 3. lm.

Princippet er altså:
Omkring lm-buen hækles altid 3 stm, 3 lm, 3 stm. (stjernens spids)
Spring altid over de to stm midt mellem de to spidser (på nær i 3. runde, hvor du springer over 3 stm)

Fortsæt på denne måde indtil du har nået den ønskede størrelse.

Rigtig god fornøjelse :)


21 kommentarer:

  1. Wauw! Det er vel nok flot! Er helt vild med de tilfældige farveskift, det giver tæppet er levende og virkelig lækkert look.
    PS: Er det 6 store eller små nøgler, man skal bruge? De store er jo på 8-900 gram, hvor de små kun er på ca. halvdelen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for roserne :)

      Jeg sælger kun de store ngl. - så det er dem, du skal bruge ca. 6 af.

      Slet
    2. Okay, tak for svaret! Tænkte det nok, ville bare lige være helt sikker. Hvis du har lyst til at kigge forbi min blog, skal du være meget velkommen - også til at deltage i min Give away :)

      Slet
  2. SMUKT!!! Ei, hvor er det bare helt vildt flot lavet! Hvor bliver det flot under træet :o)

    SvarSlet
  3. Sjovt nok har jeg lige lavet et tæppe efter samme opskrift - og det tog også en uges tid. Så det kan sagtens lade sig gøre.
    Mit resultat kan ses her (nederst).

    SvarSlet
  4. Hej:O)
    Ja hvor er det smukt. Og ganske fristende at give sig i kast med:O) Dog, er jeg ikke så god til det med at skifte farve når jeg hækler... Hvordan er det gjort med det tykke stof/garn? Er banerne evt. blevet syet sammen eller er det let nok at skjule skiftet?
    hilsen Inge

    SvarSlet
  5. Hold da op hvor er det bare flot!!!!
    KH Lena

    SvarSlet
  6. Enten er der noget galt med omg 4 eller også er det mig ikke læser det rigtigt. Men efter omg 3 skulle der være 3 stangmasker fra buen og 2 lige efter. Hvilket giver 5 i alt. Men i omg 4 skal der laves 3 stangmasker lige efter *3 stang., 3 lm, 3 stang.-buen* og så kommer der til at være 4 man springer over. Ikke 2 som skrevet? Er det forståeligt?

    SvarSlet
  7. Super flot tæppe. Vil du sige at det er bedste at bruge en 12 eller en 15 nål ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, jeg ville bruge en nr 12. Det gør jeg som regel når jeg hækler tæpper.
      //Camilla

      Slet
  8. Så smukt. Kan du måske uddybe punkt 1 en smule. Hvor mange fm i den magiske ring ? Og hvordan laves det andet ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal ikke laves fm i den magiske ring, men 3 lm og 23 stm.
      KH Camilla

      Slet
  9. Hvor stor skal den magiske ring være ?
    Kan man lave andre magiske ringe end den der bliver lavet af fastmasker?

    SvarSlet
  10. Gud hvor er det flot..... Altså hvis jeg nu gerne vil lave et i bomuldsgarn nål 3/4, er dette muligt hvis jeg følger din opskrift? mvh Tine

    SvarSlet
  11. Så er jeg blevet færdig med min version. Den er lavet i alm. bomuldsgarn og hæklenål 3.
    Du kan se den her, hvis du er interesseret:
    http://agjsblog.blogspot.dk/2014/10/tppe-til-sansegyngen.html
    Tusind tak for inspiration og opskrift

    SvarSlet
  12. Jeg ved ik om der gik noget galt med min kommentar, så prøver lige igen :) rigtig flot tæppe! Jeg har dog problemer med række 4: der er frem masker op og ned af hver side af takkerne. Der står, at man skal hækle tre stm på hver side, og at der skal springes to masker over ind i mellem - men så kommer det jo ik til at passe? Hvis der kun skal hækles tre stm på hver side er man nødt til at springe fire masker over?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia
      Nu er det ret lang tid siden jeg hæklede tæppet, så kan desværre ikke lige gennemskue om du har ret (og jeg har ikke tid til at hækle det igennem). Jeg ved dog at mange har lavet tæppet uden problemer. Beklager meget at jeg ikke kan hjælpe bedre.
      Hilsen Camilla

      Slet
    2. Hej Camilla,
      Tak for hurtigt svar!
      Okay, jamen jeg må prøve at lave egne regler lige for runde 4 så. Princippet er jo, som du skriver, at springe de to masker over nede i hakket :) men kan se der er en anden der også har spurgt til det for to år siden? Der er der dog ik noget svar til. Både min veninde og jeg sidder og bakser med det nu, og godt nok er vi ikke hardcore hæklere, men vi har da en del erfaring ;) men jeg prøver mig frem så! Hvis du engang i fremtiden skulle få tid til at prøve det igen, vil du så ik være sød at smide respons herind? :)

      Slet
    3. Jeg kommenterer lige her - et år senere ...
      Du har ret, der skal laves 4 stgm før og efter lm buen for at det passer :)

      Slet
  13. Det er sååå fint, jeg har selv hæklet tæppet men i uldgarn. S evt. her http://www.flair-blog.dk/?p=2702

    Tak for at dele opskriften med dine læsere.

    Mvh. Michelle-Marie

    SvarSlet
  14. Jeg har hæklet tæppet til denne jul og det blev rigtigt flot, tak for den fine opskrift. Men jeg har lidt problemer med at kanterne folder/krøller/bukker lidt. Nogle gode tips?

    SvarSlet